W okresie wakacyjnym wiele placówek prowadzi dyżury. Przygotowaliśmy trzy warianty, które wskażą, jak efektywnie zarządzać placówką w tym czasie. Nasze rozwiązanie pozwala na elastyczne blokowanie naliczania czesnego i opłat za posiłki dla dzieci, które nie korzystają z dyżuru wakacyjnego w określonym terminie.
Grupy łączone
Jeżeli w czasie wakacji do placówki uczęszcza mało dzieci i tworzone są grupy łączone to, warto skorzystać z tej funkcji w kontekście dzienników. Pomimo że dzieci będą w różnych grupach i dziennikach, to wpisy możemy prowadzić w jednym dzienniku, a pozostałych dziennikach wpisy mogą dodawać się automatycznie, jako grupy łączone. Warto pamiętać, że automatyczne wpisy również wymagają podpisu poprzez dostępną przy nich opcję "Podpisz".
Wariant 1: Placówka nie prowadzi dyżuru wakacyjnego dla dzieci spoza placówki.
Wariant 2: Dyżur wakacyjny: Dzieci spoza placówki dochodzą na czas wakacji do placówki.
Wariant 3: Dyżur wakacyjny: Dzieci w lipcu są w placówce A, a w sierpniu w placówce B.
💡 Zmiana grupy
Takie działanie może dotyczyć pojedynczych lub kilku wybranych dzieci, a także poszczególnych grup uczęszczających do placówki — sprawdź, jak to zrobić.
Takie działanie możemy dokonać wcześniej. W tym przypadku jesteśmy w stanie zaplanować datę, od której chcemy zmienić dziecku grupę.
Może się zdarzyć, że na czas wakacji będziemy musieli dodać nową grupę.
Dzieci możemy wprowadzić do aplikacji inso z wyprzedzeniem - sprawdź jak to zrobić.
Ważne, aby oznaczyć wtedy odpowiednią datę 'W aplikacji od', od kiedy dziecko ma być uwzględnione na listach obecności, np. 1 września 2025.
Jeżeli dziecko kończy przygodę z placówką i nie uczestniczy już w dyżurze wakacyjnym to możemy je przenieść do archiwum. Takie działanie możemy dokonać wcześniej. W tym przypadku jesteśmy w stanie zaplanować datę, od której dziecko znajdzie się w archiwum. Artykuł ten pomoże nam odpowiedzieć na pytania takie jak:
Jak przenieść dziecko do archiwum?
Na co wpływa data archiwizacji dziecka?
Co się dzieje z kontem rodzica po zarchiwizowaniu dziecka?
Czy można przywrócić dziecko, które zostało przeniesione do archiwum?
Zgodnie z wytycznymi MEN po upływie daty obowiązywania dziennika jesteśmy zobowiązani do jego archiwizacji w ciągu 10 dni od zakończenia roku szkolnego.. Funkcja ta dostępna jest w aplikacji i będzie wyświetlana w każdym dzienniku na krótko przed końcem ustawionego okresu obowiązywania.
Sprawdź, jak działa archiwizacja dziennika krok po kroku:
! Prawo oświatowe wskazuje, że podstawa programowa powinna być realizowana i rejestrowana przez 12 miesięcy, jeśli placówka działa przez cały rok. W praktyce oznacza to, że w okresie wakacyjnym rekomendujemy korzystanie z dzienników zajęć grupowych.
Należy unikać sytuacji, w której dzieci z różnych grup są łączone w jednym dzienniku zajęć dodatkowych. Dopuszczalne jest natomiast prowadzenie uproszczonych dzienników wakacyjnych (bez obowiązku rejestrowania podstawy programowej), z wykorzystaniem dzienników zajęć dodatkowych, przy czym nadal powinny one dotyczyć dzieci należących do jednej grupy.
! Ważne, żeby pamiętać, że grup wakacyjnych może być więcej niż jedna i każda z nich powinna mieć osobny dziennik.
💡 Nowy dziennik w czasie dyżuru
Może się jednak okazać, że na czas dyżuru będziemy musieli założyć nowy dziennik grupowy lub dziennik zajęć dodatkowych.
💡 Rozliczenia wakacyjne — rabaty na czesne, blokada posiłków oraz dni wolne w placówkach
Jeżeli placówka w okresie wakacji planuje tymczasowe zamknięcie, warto uwzględnić to jako dni wolne w aplikacji — warto zrobić to z wyprzedzeniem.
Najważniejsze informacje zostały zebrane w artykule: Dni wolne w placówce.
Okres wakacji to również czas, gdzie placówki wprowadzają dodatkowe rabaty, dla dzieci, które w tym czasie nie będą korzystać z opieki. Informacje o tym, jak wprowadzić rabat znajdziesz tutaj: Rabat na czesne oraz Rabat na czesne z uwzględnieniem nieobecności. W wybranym okresie możemy skorzystać również z czasowej blokady opłaty za posiłki dla wybranych dzieci.
Jeżeli masz dodatkowe pytania, zachęcamy do kontaktu poprzez czat lub pod numerem telefonu 799 394 371.
Zespół Inso 💙