Przejdź do głównej zawartości

Rodzaje dzienników elektronicznych w Inso – czym się różnią i do czego służą?

Poznaj dostępne w Inso rodzaje dzienników i dowiedz się, do czego służy każdy z nich. W artykule znajdziesz krótkie omówienie ich zastosowań oraz najważniejszych różnic między nimi.

Zaktualizowano ponad 2 tygodnie temu

Prowadzenie dzienników oraz innej dokumentacji w przedszkolach i pozostałych placówkach oświatowych reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

W przedszkolach prowadzi się między innymi:

  • dzienniki zajęć przedszkolnych,

  • dzienniki zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (grupowe i indywidualne),

  • dzienniki zajęć rewalidacyjnych,

  • dzienniki zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.

Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji odpowiada dyrektor placówki. Do jego obowiązków należy m.in. nadzór nad poprawnością wpisów, podejmowanie decyzji w sprawie ewentualnych sprostowań oraz szkolenie nauczycieli w zakresie obowiązujących zasad dokumentowania.


Jak to zrobić w dzienniku elektronicznym?

Aplikacja Inso pozwala w prosty i intuicyjny sposób prowadzić wszystkie dzienniki wymagane w dokumentacji pracy przedszkola.


Dziennik zajęć przedszkolnych

To podstawowy dziennik obowiązujący w przedszkolu. Dokumentuje przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej.

Po utworzeniu grupy zakładamy dla niej dziennik zajęć. Aplikacja poprosi o nadanie mu własnej nazwy, co ułatwia organizację i porządkowanie dokumentacji.
Następnie wybieramy rozkład nauczania – czyli przewodnik metodyczny, z którego nauczyciele będą korzystać w danym roku szkolnym. Na tym etapie uzupełniamy także informacje o programach nauczania, dyrektorze, wychowawcach i nauczycielach. W dalszej kolejności określamy godziny pracy oddziału, co ułatwia dyrektorowi bieżącą kontrolę dziennika. Dodatkowo możemy zdecydować, czy chcemy udostępnić dziennik rodzicom.


Dziennik zajęć dodatkowych

Służy do dokumentowania zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci, realizowanych poza obowiązkowymi zajęciami wynikającymi z podstawy programowej.


W placówkach niepublicznych dzienniki te często wykorzystywane są również do ewidencjonowania zajęć językowych lub umuzykalniających prowadzonych przez firmy zewnętrzne – co pozwala lepiej kontrolować ich przebieg.

Podobnie jak w dzienniku głównym, możemy nadać mu nazwę własną. Następnie dodajemy dzieci uczestniczące w zajęciach, uzupełniamy dane dyrektora oraz nauczycieli prowadzących, wybieramy potrzebne moduły – i gotowe.


Dzienniki dla specjalistów

Zgodnie z rozporządzeniem, specjaliści zatrudnieni w placówkach oświatowych prowadzą:

  • dzienniki pracy specjalisty (w Inso: dzienniki specjalistyczne),

  • dzienniki zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

  • dzienniki zajęć rewalidacyjnych.


Dziennik specjalistyczny

Służy do dokumentowania pracy specjalistów, takich jak logopeda, psycholog czy pedagog specjalny.


W dzienniku tym wpisuje się tygodniowe plany zajęć, a także szczegółowe informacje o przeprowadzonych zajęciach i działaniach. Można tu również odnotować kontakty z instytucjami lub osobami, z którymi specjalista współpracuje w ramach swoich obowiązków. Do dziennika wpisujemy imiona i nazwiska dzieci objętych pomocą.


Dziennik zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Każdy specjalista prowadzi taki dziennik dla wszystkich dzieci, z którymi pracuje w ramach udzielanej pomocy.


Oprócz podstawowych danych o dzieciach i ich rodzicach zamieszczana jest także informacja o grupie, do której uczęszcza dziecko.

W dzienniku powinny znaleźć się m.in.:

  • indywidualny program pracy z dzieckiem (lub program grupy – w przypadku zajęć grupowych),

  • tygodniowy plan zajęć,

  • podpisy potwierdzające przeprowadzenie zajęć.

Warto regularnie zapisywać postępy pracy i określać kolejne cele w pracy z dziećmi.


Dziennik zajęć rewalidacyjnych

Dzienniki te dokumentują realizację orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.

Rewalidacją w przedszkolu objęte są dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Aplikacja pozwala na dopasowanie dziennika do rodzaju zajęć rewalidacyjnych, organizowanych dla danego dziecka.

Na podstawie orzeczenia i opracowanego IPET-u można też utworzyć jeden dziennik dokumentujący pracę całego zespołu specjalistów z danym dzieckiem.


W takim przypadku należy dodać wszystkich specjalistów odpowiedzialnych za pracę z dzieckiem oraz uzupełnić informacje dotyczące charakterystyki dziecka, oceny postępów i wniosków do dalszej pracy.

Ważne! Dziennik rewalidacyjny zakładamy tylko dla jednego dziecka!


Dziennik dla nauczyciela współorganizującego kształcenie

W niektórych przypadkach poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleca zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia.

Taki nauczyciel nie prowadzi odrębnego dziennika – swój udział w zajęciach potwierdza podpisem obok podpisu nauczyciela prowadzącego grupę.


Dziennik czynności dodatkowych

Dziennik ten ma umożliwić dokumentowanie czynności dodatkowych wykonywanych przez specjalistów, zgodnie z wewnętrznymi dokumentami placówki.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?