Prowadzenie dzienników oraz innej dokumentacji w przedszkolach i pozostałych placówkach oświatowych reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
W przedszkolach prowadzi się między innymi:
dzienniki zajęć przedszkolnych,
dzienniki zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (grupowe i indywidualne),
dzienniki zajęć rewalidacyjnych,
dzienniki zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji odpowiada dyrektor placówki. Do jego obowiązków należy m.in. nadzór nad poprawnością wpisów, podejmowanie decyzji w sprawie ewentualnych sprostowań oraz szkolenie nauczycieli w zakresie obowiązujących zasad dokumentowania.
Jak to zrobić w dzienniku elektronicznym?
Aplikacja Inso pozwala w prosty i intuicyjny sposób prowadzić wszystkie dzienniki wymagane w dokumentacji pracy przedszkola.
Dziennik zajęć przedszkolnych
To podstawowy dziennik obowiązujący w przedszkolu. Dokumentuje przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej.
Po utworzeniu grupy zakładamy dla niej dziennik zajęć. Aplikacja poprosi o nadanie mu własnej nazwy, co ułatwia organizację i porządkowanie dokumentacji.
Następnie wybieramy rozkład nauczania – czyli przewodnik metodyczny, z którego nauczyciele będą korzystać w danym roku szkolnym. Na tym etapie uzupełniamy także informacje o programach nauczania, dyrektorze, wychowawcach i nauczycielach. W dalszej kolejności określamy godziny pracy oddziału, co ułatwia dyrektorowi bieżącą kontrolę dziennika. Dodatkowo możemy zdecydować, czy chcemy udostępnić dziennik rodzicom.
Dziennik zajęć dodatkowych
Służy do dokumentowania zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci, realizowanych poza obowiązkowymi zajęciami wynikającymi z podstawy programowej.
W placówkach niepublicznych dzienniki te często wykorzystywane są również do ewidencjonowania zajęć językowych lub umuzykalniających prowadzonych przez firmy zewnętrzne – co pozwala lepiej kontrolować ich przebieg.
Podobnie jak w dzienniku głównym, możemy nadać mu nazwę własną. Następnie dodajemy dzieci uczestniczące w zajęciach, uzupełniamy dane dyrektora oraz nauczycieli prowadzących, wybieramy potrzebne moduły – i gotowe.
Dzienniki dla specjalistów
Zgodnie z rozporządzeniem, specjaliści zatrudnieni w placówkach oświatowych prowadzą:
dzienniki pracy specjalisty (w Inso: dzienniki specjalistyczne),
dzienniki zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
dzienniki zajęć rewalidacyjnych.
Dziennik specjalistyczny
Służy do dokumentowania pracy specjalistów, takich jak logopeda, psycholog czy pedagog specjalny.
W dzienniku tym wpisuje się tygodniowe plany zajęć, a także szczegółowe informacje o przeprowadzonych zajęciach i działaniach. Można tu również odnotować kontakty z instytucjami lub osobami, z którymi specjalista współpracuje w ramach swoich obowiązków. Do dziennika wpisujemy imiona i nazwiska dzieci objętych pomocą.
Dziennik zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Każdy specjalista prowadzi taki dziennik dla wszystkich dzieci, z którymi pracuje w ramach udzielanej pomocy.
Oprócz podstawowych danych o dzieciach i ich rodzicach zamieszczana jest także informacja o grupie, do której uczęszcza dziecko.
W dzienniku powinny znaleźć się m.in.:
indywidualny program pracy z dzieckiem (lub program grupy – w przypadku zajęć grupowych),
tygodniowy plan zajęć,
podpisy potwierdzające przeprowadzenie zajęć.
Warto regularnie zapisywać postępy pracy i określać kolejne cele w pracy z dziećmi.
Dziennik zajęć rewalidacyjnych
Dzienniki te dokumentują realizację orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rewalidacją w przedszkolu objęte są dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Aplikacja pozwala na dopasowanie dziennika do rodzaju zajęć rewalidacyjnych, organizowanych dla danego dziecka.
Na podstawie orzeczenia i opracowanego IPET-u można też utworzyć jeden dziennik dokumentujący pracę całego zespołu specjalistów z danym dzieckiem.
W takim przypadku należy dodać wszystkich specjalistów odpowiedzialnych za pracę z dzieckiem oraz uzupełnić informacje dotyczące charakterystyki dziecka, oceny postępów i wniosków do dalszej pracy.
Ważne! Dziennik rewalidacyjny zakładamy tylko dla jednego dziecka!
Dziennik dla nauczyciela współorganizującego kształcenie
W niektórych przypadkach poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleca zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia.
Taki nauczyciel nie prowadzi odrębnego dziennika – swój udział w zajęciach potwierdza podpisem obok podpisu nauczyciela prowadzącego grupę.
Dziennik czynności dodatkowych
Dziennik ten ma umożliwić dokumentowanie czynności dodatkowych wykonywanych przez specjalistów (np. logopedy, psychologa, pedagoga specjalnego, terapeuty SI)
Charakter dokumentacji
Dziennik czynności dodatkowych jest dokumentem służącym do ewidencjonowania i dokumentowania wszelkich działań specjalisty wynikających z realizacji zadań przedszkola w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, diagnostyki, obserwacji oraz współpracy z rodzicami i nauczycielami. Nie służy on do dokumentowania bezpośrednich zajęć z dziećmi – te odnotowywane są w dzienniku zajęć specjalistycznych (np. logopedycznych, terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych).
Dziennik czynności dodatkowych ma charakter jednego, zbiorczego dziennika dla danego specjalisty – nie zawiera listy dzieci. Wpisy dokonywane są chronologicznie, w sposób opisowy.
Zakres treści dziennika:
W dzienniku odnotowuje się w szczególności:
prowadzone obserwacje dzieci (z podaniem imienia i nazwiska dziecka oraz daty, bez konieczności zamieszczania danych osobowych w formie listy),
diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,
analizę dokumentacji (np. opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych),
opracowywanie i modyfikowanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (WOPFU, IPET, Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia, Plany Działań Wspierających),
prowadzenie konsultacji i rozmów z rodzicami,
udział w zespołach ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
współpracę z nauczycielami i specjalistami,
planowanie i analizę własnej pracy,
inne działania wynikające z potrzeb dziecka, placówki lub poleceń dyrektora.
Forma wpisów
Każdy wpis powinien zawierać:
datę czynności,
krótki opis podejmowanego działania (np. „Obserwacja dziecka Jana K. w grupie Żabki – analiza zachowań społecznych”, „Spotkanie z rodzicami – omówienie wyników diagnozy logopedycznej”, „Aktualizacja WOPFU – dziecko: Zofia L.”, „Udział w zespole ds. IPET”),
podpis specjalisty.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1280 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2231 z późn. zm.)
