Artykuł opisuje, w jaki sposób utworzyć i prowadzić dziennik zajęć dodatkowych. Dodatkowo wyjaśnia jak dodać wpisy w dni wolne.
Dziennik zajęć dodatkowych służy do dokumentowania przebiegu zajęć dodatkowych.
Artykuł podzielony jest na następujące zagadnienia tematyczne:
Aby utworzyć nowy dziennik zajęć dodatkowych, należy kliknąć zakładkę 'Dzisiaj', następnie Dzienniki > Operacje i wybrać opcję 'Nowy dziennik zajęć dodatkowych'
Kolejnym krokiem jest uzupełnienie podstawowych danych dotyczących dziennika: nazwa, rok szkolny, daty obowiązywania dziennika oraz dzieci, dla których dziennik będzie prowadzony. W tym miejscu należy również wprowadzić kadrę, która ma mieć dostęp do dziennika. Kolejnym krokiem jest wybranie modułów dostępnych przy edycji dziennika.
Dziennik zajęć dodatkowych składa się z następujących zakładek:
-
Podsumowanie - znajdziemy tu podstawowe informacje o dzienniku a także podgląd do ostatnio dodanych zajęć
-
Zajęcia - miejsce, które posłuży nam do dokumentowania przebiegu zajęć.
Aby dodać nowy wpis, należy kliknąć komunikat '+Dodaj'. Dodane wpisy będą wyświetlały się w formie listy podzielonej według miesięcy.
Zaznaczając w edycji dziennika opcję 'Automatyczny harmonogram zajęć', na podstawie rozkładu zajęć będzie się on tworzył na cały okres obowiązywania dziennika, w wybranych w rozkładzie zajęć dniach.
💡 W przypadku odwołania zajęć z powodu nieobecności nauczyciela, jest opcja dodania takiego wpisu. Należy przejść do edycji wybranych zajęć poprzez kliknięcie ikony ołówka po prawej stronie i wybranie opcji "Niezrealizowane z powodu nieobecności nauczyciela"
💡 Gdy chcemy usunąć zajęcia lub oznaczyć je jako niezrealizowane, należy zaznaczyć wybrane zajęcia, a następnie kliknąć Operacje masowe.
-
Rozkład zajęć — w tym miejscu zaplanujemy tygodniowy harmonogram zajęć wchodzących w skład prowadzonego dziennika,
-
Program pracy — miejsce na roczny plan pracy dotyczący prowadzonych zajęć
-
Kontakty — zakładka pozwala na wprowadzenie informacji o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi nauczyciel współdziała przy wykonywaniu swoich zadań
-
Kontrola dziennika — zakładka pozwalająca dokonać automatycznej weryfikacji dziennika, czy wszystkie wymagane dane są w nim uzupełnione, oraz sprawdzana jest ich poprawność. Dostępne są trzy rodzaje kontroli: początkowa, bieżąca oraz w formie notatki tekstowej.
-
Obserwacje — służy do zapisu obserwacji zajęć lub kontroli postępu.
-
Dzieci — umożliwia zapis przedziału czasowego, w którym dziecko będzie uczestniczyło zajęciach realizowanych w ramach danego dziennika
-
Historia zmian — rejestruje historię zmian dokonywaną przez użytkowników.
Pozwala ona na sprawdzanie obecności dzieci na zajęciach dodatkowych, dla których jest dodawany wpis. Lista obecności dostępna jest przy edycji zajęć w danym dniu.
Aby placówka mogła dodawać wpisy w dni wolne, w edycji dziennika w sekcji Moduły należy zaznaczyć opcję 'Wpisy w dni wolne'
Po zapisaniu zmian dodanie wpisu w dzień wolny będzie możliwe.
Ważne!
Możliwość dodawania wpisów w dni wolne pozwala na dodatkową rejestrację zajęć, które były prowadzone w weekendy lub święta. Dodane wpisy będą widoczne w zakładce Zajęcia. Z kolei zakładka Rozkład zajęć pozostaje bez zmian, harmonogram zajęć jest możliwy do wprowadzenia tylko od poniedziałku do piątku.
Aby pobrać dziennik do formatu PDF, należy przejść do zakładki Podsumowanie i skorzystać z opcji Wydrukuj dziennik.
Jeśli placówka chce udostępnić dziennik do podglądu dla rodzica, należy zaznaczyć tę opcję w edycji dziennika poprzez odznaczenie 'Udostępnij dziennik do podglądu przez rodziców'.
Po zapisaniu takiej konfiguracji rodzic otrzyma dostęp do dziennika, mając wgląd do wszystkich zakładek poza Historią zmian.